Blog

تاریخ فلسفه

تاریخ فلسفه – فردریک چارلز کاپلستون

 حیات از دریا ناشی می‌شود و صور کنونی حیوانات به سبب ناسازگاری با محیط به ظهور رسیده است .

آناکسیمندر حدس هوشمندانه ای درباره منشاء انسان زده است : «در آغاز انسان از نوع دیگری از حیوانات متولد شده است ، زیرا در حالی که دیگر حیوانات به سرعت خوراک خود را می یابند ، تنها آدمی نیازمند یک دوره درازمدت شیرخواری است ، به طوری که اگر در آغاز چنان که اکنون هست می‌بود ، هرگز نمی‌توانست زنده و باقی بماند » .


این بریده کتاب از «تاریخ فلسفه ؛ جلد اول : یونان و روم» اثر فردریک چارلز کاپلستون ، ترجمه سید جلال الدین مجتبوی گلچین شده .

0
تاریخ فلسفه

تاریخ فلسفه – فردریک چارلز کاپلستون

آناکسیمندر کتابی به نثر درباره ی نظریه های فلسفی خویش نوشت . این اثر در زمان تئوفراستوس موجود بود ، و ما اطلاع ارزشمند خود را درباره ی فکر آناکسیمندر مرهون این کتاب هستیم . وی مانند تالس در جستجوی عنصر اولی و نهایی همه ی اشیاء بود ، لیکن بر این عقیده بود که آن نوع خاصی از ماده مثلاً آب باشد ، زیرا آب یا رطوبت خود یکی از «اضداد» است ، که کشمکش و دست‌اندازی و تجاوز هر کدام را باید تبیین کرد . اگر دگرگونی ، تولد و مرگ ، نمو و ذبول به علت کشمکش یعنی دست اندازی و تجاوز یک عنصر به عنصر دیگر است ، پس -بنابر این فرض که هر چیزی در واقعیت آب است- دشوار است که بفهمیم چرا عناصر دیگر در گذشته ی طولانی در آب جذب و منحل نشده‌اند . بنابراین آناکسیمندر به این اندیشه رسید که عنصر اوّلی ، مادة المواد نامتعین است . این عنصر اولیٰ‌تر از اضداد است که اضداد از آن به وجود می‌آیند و به آن منحل می‌گردند .

این عنصر اولی ( به یونانی آرخه ) را آناکسیمندر علت مادی نامید و بنا بر رأی تئوفراستوس وی نخستین کسی بود که آن را چنین نامید . «این عنصر نه آب است و نه هیچ یک از دیگر عناصر ، بلکه طبیعتی است متغایر با آن‌ها و نامتناهی ، که تمام آسمان‌ها و عوالم درون آن‌ها از آن ناشی می شوند» . آن بیکران (به یونانی آپایرون) است ، یعنی جوهر بی حد است ، ازلی و بی زمان است و تمام جهان ها را فراگرفته است .


این بریده کتاب از «تاریخ فلسفه ؛ جلد اول : یونان و روم» اثر فردریک چارلز کاپلستون ، ترجمه سید جلال الدین مجتبوی گلچین شده .

0
تاریخ فلسفه

تاریخ فلسفه یونان ؛ آغاز تالس – دبلیو کی سی گاتری

یکی از دانشمندان علوم طبیعی می‌نویسد : «کوشش فیزیک ، دستیابی به دیدگاه جهانی واحد است . ما پدیدارها را در کثرت‌شان نمی پذیریم و می‌خواهیم آن‌ها را تبیین کنیم ، یعنی می‌خواهیم پدیداری را به پدیدار دیگر تحویل دهیم» . اگر زمان و مکانی باشد که بتوان گفت این جستجوی وحدت در آن از دوره ی اساطیری گذشته و به دوره ی علمی وارد شده است ، آنجا قطعاً میلتوسِ [شهر تالس] قرن ششم پیش از میلاد خواهد بود .


این بریده کتاب از «تاریخ فلسفه یونان ؛ جلد اول : آغاز تالس» اثر دبلیو کی سی گاتری ، ترجمه مهدی قوام صفری گلچین شده .

0
تاریخ فلسفه

تاریخ فلسفه یونان ؛ آغاز تالس – دبلیو کی سی گاتری

وسوسه ی کلی سازی و کنار گذاشتن امور منفرد و عَرَضی و مطرح کردن امور کلی و ثابت در شکل نهایی خود ، در سخنی ظاهر می‌شود که عموما عقیده دارند موجب شهرت تالس به عنوان بنیانگذار فلسفه شده است . یعنی این سخن که اصل نخستین همه اشیاء «آب» است . ارسطو نخستین کسی است که این سخن را روایت می‌کند و این‌که آیا این سخن قبل از او نقل شده است یا نه ، امری است مشکوک .


این بریده کتاب از «تاریخ فلسفه یونان ؛ جلد اول : آغاز تالس» اثر دبلیو کی سی گاتری ، ترجمه مهدی قوام صفری گلچین شده .

0
تاریخ فلسفه

تاریخ فلسفه یونان ؛ آغاز تالس – دبلیو کی سی گاتری

ارسطو پس از مطرح کردن این نکته که فلسفه ریشه در حیرت دارد می افزاید : « نه تنها پس از تأمین نیازهای زندگی ، بلکه پس از تأمین نیازهای یک زندگی مرفه است که پژوهش برای ارضای عقلانی آغاز می‌شود» .


این بریده کتاب از «تاریخ فلسفه یونان ؛ جلد اول : آغاز تالس» اثر دبلیو کی سی گاتری ، ترجمه مهدی قوام صفری گلچین شده .

0
تاریخ فلسفه

تاریخ فلسفه یونان ؛ آغاز تالس – دبلیو کی سی گاتری

میمنرموس ایونیایی شاعر هم‌عصر تالس معتقد بود که «اگر خدایان وجود داشتند ، باید عاقلتر از آن بودند که خود را با امور انسانی به زحمت اندازند.»


این بریده کتاب از «تاریخ فلسفه یونان ؛ جلد اول : آغاز تالس» اثر دبلیو کی سی گاتری ، ترجمه مهدی قوام صفری گلچین شده .

0
تاریخ فلسفه

تاریخ فلسفه یونان ؛ آغاز تالس – دبلیو کی سی گاتری

زایش فلسفه در اروپا ، مبتنی بر کنار گذاشتن آگاهانه ی راه حل‌های اسطوره شناختی مسائل مربوط به منشاء و طبیعت جهان و فرایندهای موجود در آن بوده است . با آغاز اندیشه ی فلسفی به جای ایمان دینی ، ایمانی جایگزین شد که اساس پژوهش علمی با تمام پیروزی ها و محدودیت‌های آن بود ؛ یعنی ایمان به این‌که در جهان مریی ، نظمی عقلانی و معقول نهفته است ، و ایمان به اینکه علل طبیعیِ جهان را باید در محدوده های آن جستجو کرد ، و عقل آزاد انسانی تنها ابزار ما برای پژوهش است که البته برای این کار بسنده است .


این بریده کتاب از «تاریخ فلسفه یونان ؛ جلد اول : آغاز تالس» اثر دبلیو کی سی گاتری ، ترجمه مهدی قوام صفری گلچین شده .

0
تاریخ علم ، دانشمندان نامی

پایه های دانش – ایزاک آسیموف

اهمیت نظرات تالس در این است که به نظر او و شاگردانش خدایان در کار عالم دخالتی نمی کردند . دنیا تنها مطابق طبیعت خودش عمل می کرد . بلا تنها هنگامی فرا‌می‌رسید و ابر موقعی ظاهر می شد که علت های طبیعی خاصی وجود داشت . تنها در صورتی که علت های طبیعی در کار بودند بلا می رسید و ابر ظاهر می شد . بنابراین تالس و پیروانش به این نظریه اساسی رسیدند که جهان مطابق قوانین طبیعی خاصی عمل می کند که عوض شدنی و تغییر پذیر نیستند .


این بریده کتاب از «پایه های دانش» اثر ایزاک آسیموف ، ترجمه منوچهر محمدی شجاع گلچین شده .

0
انسان شناسی

اسطوره و معنا – کلود لوی استروس

نیاکان انسان احتمالاً یک یا دو میلیون سال است که دارای زبان مکالمه ای بوده‌اند و هیچ چیزی حاکی از آن نیست که آن‌ها اساطیر را برای یکدیگر نقل نمی‌کردند . با‌گذشت زمان ، اساطیر تغییر کردند ، برخی از بین رفتند و برخی دیگر به وجود آمدند . از این نقطه نظر اسطوره به قارچ شباهت دارد ؛ رشدشان هرگز دیده نمی‌شود . داستان به خودی خود اسطوره نمی‌سازد . برای پیدایش یک اسطوره باید گروه اجتماعی آماده جذب و درک داستان باشند ، چرا که آن نیازهای اخلاقی و فکری گروه را برطرف می‌کند . داستان‌ها از زبان آدم‌ها نقل می‌شوند ، برخی باقی می‌مانند و برخی نه .


این بریده کتاب از «اسطوره و معنا» اثر کلود لوی استروس ، ترجمه شهرام خسروی گلچین شده .

0
انسان شناسی

اسطوره و معنا – کلود لوی استروس

رویدادها فقط تا زمانی که اتفاق نیفتاده اند غیر قابل پیش‌بینی اند ، اما هنگامی که به وقوع می پیوندند می‌توان برای شناخت و تبیین‌شان تلاش کرد .


این بریده کتاب از «اسطوره و معنا» اثر کلود لوی استروس ، ترجمه شهرام خسروی گلچین شده .

0