تاریخ فلسفه

تاریخ فلسفه یونان ؛ آناکسیمندر ، آناکسیمنس – دبلیو کی سی گاتری

 مرسوم است که تنها دلبستگی مَلَطیان را یافتن پاسخ به این پرسش می‌دانند که «جهان از چه ساخته شده است؟»


این بریده کتاب از «تاریخ فلسفه یونان ؛ جلد دوم : آناکسیمندر ، آناکسیمنس» اثر دبلیو کی سی گاتری ، ترجمه مهدی قوام صفری گلچین شده .

0
تاریخ فلسفه

مکتب های فلسفی از دوران باستان تا امروز – پرویز بابایی

در فرهنگ فلسفه درباره آناکسیمندر چنین آمده است : «آناکسیمندر مَلَطی ، فیلسوف ماتریالیست یونانی ، دیالکتیکی اندیش خودرو ، شاگرد طالس ، مؤلف نخستین اثر فلسفی در یونان درباره طبیعت است که محفوظ مانده است . وی مفهوم آرخه «اصل نخستین یا مبدأ تمامی اشیاء یعنی آپایرون» را وضع کرد . نظریه ی جهان‌شناسی آناکسیمندر زمین را که شکلی استوانه ای داشت ، در مرکز عالم قرار داد . سه حلقه ی آسمانی خورشید ، ماه و ستارگان زمین را محاط کردند . آناکسیمندر به لحاظ تاریخی نخستین کسی است که اندیشه ی تکامل و تطور را پیشنهاد کرد : «انسان چونان سایر جانداران از ماهی پدید آمد» .


این بریده کتاب از «مکتب های فلسفی از دوران باستان تا امروز» ترجمه و تالیف پرویز بابایی گلچین شده .

0
تاریخ فلسفه

مکتب های فلسفی از دوران باستان تا امروز – پرویز بابایی

نظریه آناکسیمندر درباره شکل و وضع زمین : « وی می‌گوید که شکل زمین استوانه ای است و ژرفای آن یک سوم پهنای آن است » و « زمین آزادانه در فضا معلق است و هیچ چیز آن را نگه نمی‌دارد ، بلکه به علت فاصله مساوی‌اش از همه سو بر جای خود استوار است . شکل آن محدب و گرد ، مانند ستونی سنگی است . ما روی یکی از سطوح راه می‌رویم و سطح دیگر در سوی مقابل است» .

بدین سان آناکسیمندر برای نخستین بار زمین را در فضا آویزان تصور می‌کند و این اندیشه ی نزدیک به واقعیت را جانشین عقیده ی کهنی می‌سازد که زمین باید بر چیزی تکیه داشته باشد .


این بریده کتاب از «مکتب های فلسفی از دوران باستان تا امروز» ترجمه و تالیف پرویز بابایی گلچین شده .

0
تاریخ فلسفه

مکتب های فلسفی از دوران باستان تا امروز – پرویز بابایی

از عقاید دیگر آناکسیمندر این است که کثیری از جهان های همزیست بی شمار وجود دارند . هر یک فناپذیر است اما در عین حال چنین می نماید که شمار نامحدود از آن‌ها وجود دارند . جهان ها به واسطه حرکت ازلی به وجود آمده‌اند ، و به علاوه یک حرکت ازلی وجود داشت که در آن حرکت آسما نها به وجود آمدند . وقتی اشیاء از هم جدا شدند ، جهانی که ما آن را می‌شناسیم به وسیله ی حرکت چرخنده ی گردبادی شکل گرفته است ، به این معنا که عناصر سنگین تر ، خاک و آب در مرکز گردباد باقی ماندند . آتش به سوی محیط رانده شد و هوا در وسط باقی ماند .


این بریده کتاب از «مکتب های فلسفی از دوران باستان تا امروز» ترجمه و تالیف پرویز بابایی گلچین شده .

0
تاریخ فلسفه

تاریخ فلسفه – فردریک چارلز کاپلستون

 حیات از دریا ناشی می‌شود و صور کنونی حیوانات به سبب ناسازگاری با محیط به ظهور رسیده است .

آناکسیمندر حدس هوشمندانه ای درباره منشاء انسان زده است : «در آغاز انسان از نوع دیگری از حیوانات متولد شده است ، زیرا در حالی که دیگر حیوانات به سرعت خوراک خود را می یابند ، تنها آدمی نیازمند یک دوره درازمدت شیرخواری است ، به طوری که اگر در آغاز چنان که اکنون هست می‌بود ، هرگز نمی‌توانست زنده و باقی بماند » .


این بریده کتاب از «تاریخ فلسفه ؛ جلد اول : یونان و روم» اثر فردریک چارلز کاپلستون ، ترجمه سید جلال الدین مجتبوی گلچین شده .

0
تاریخ فلسفه

تاریخ فلسفه – فردریک چارلز کاپلستون

آناکسیمندر کتابی به نثر درباره ی نظریه های فلسفی خویش نوشت . این اثر در زمان تئوفراستوس موجود بود ، و ما اطلاع ارزشمند خود را درباره ی فکر آناکسیمندر مرهون این کتاب هستیم . وی مانند تالس در جستجوی عنصر اولی و نهایی همه ی اشیاء بود ، لیکن بر این عقیده بود که آن نوع خاصی از ماده مثلاً آب باشد ، زیرا آب یا رطوبت خود یکی از «اضداد» است ، که کشمکش و دست‌اندازی و تجاوز هر کدام را باید تبیین کرد . اگر دگرگونی ، تولد و مرگ ، نمو و ذبول به علت کشمکش یعنی دست اندازی و تجاوز یک عنصر به عنصر دیگر است ، پس -بنابر این فرض که هر چیزی در واقعیت آب است- دشوار است که بفهمیم چرا عناصر دیگر در گذشته ی طولانی در آب جذب و منحل نشده‌اند . بنابراین آناکسیمندر به این اندیشه رسید که عنصر اوّلی ، مادة المواد نامتعین است . این عنصر اولیٰ‌تر از اضداد است که اضداد از آن به وجود می‌آیند و به آن منحل می‌گردند .

این عنصر اولی ( به یونانی آرخه ) را آناکسیمندر علت مادی نامید و بنا بر رأی تئوفراستوس وی نخستین کسی بود که آن را چنین نامید . «این عنصر نه آب است و نه هیچ یک از دیگر عناصر ، بلکه طبیعتی است متغایر با آن‌ها و نامتناهی ، که تمام آسمان‌ها و عوالم درون آن‌ها از آن ناشی می شوند» . آن بیکران (به یونانی آپایرون) است ، یعنی جوهر بی حد است ، ازلی و بی زمان است و تمام جهان ها را فراگرفته است .


این بریده کتاب از «تاریخ فلسفه ؛ جلد اول : یونان و روم» اثر فردریک چارلز کاپلستون ، ترجمه سید جلال الدین مجتبوی گلچین شده .

0