تاریخ فلسفه

تاریخ فلسفه یونان ؛ آغاز تالس – دبلیو کی سی گاتری

یکی از دانشمندان علوم طبیعی می‌نویسد : «کوشش فیزیک ، دستیابی به دیدگاه جهانی واحد است . ما پدیدارها را در کثرت‌شان نمی پذیریم و می‌خواهیم آن‌ها را تبیین کنیم ، یعنی می‌خواهیم پدیداری را به پدیدار دیگر تحویل دهیم» . اگر زمان و مکانی باشد که بتوان گفت این جستجوی وحدت در آن از دوره ی اساطیری گذشته و به دوره ی علمی وارد شده است ، آنجا قطعاً میلتوسِ [شهر تالس] قرن ششم پیش از میلاد خواهد بود .


این بریده کتاب از «تاریخ فلسفه یونان ؛ جلد اول : آغاز تالس» اثر دبلیو کی سی گاتری ، ترجمه مهدی قوام صفری گلچین شده .

0
تاریخ فلسفه

تاریخ فلسفه یونان ؛ آغاز تالس – دبلیو کی سی گاتری

وسوسه ی کلی سازی و کنار گذاشتن امور منفرد و عَرَضی و مطرح کردن امور کلی و ثابت در شکل نهایی خود ، در سخنی ظاهر می‌شود که عموما عقیده دارند موجب شهرت تالس به عنوان بنیانگذار فلسفه شده است . یعنی این سخن که اصل نخستین همه اشیاء «آب» است . ارسطو نخستین کسی است که این سخن را روایت می‌کند و این‌که آیا این سخن قبل از او نقل شده است یا نه ، امری است مشکوک .


این بریده کتاب از «تاریخ فلسفه یونان ؛ جلد اول : آغاز تالس» اثر دبلیو کی سی گاتری ، ترجمه مهدی قوام صفری گلچین شده .

0
تاریخ فلسفه

تاریخ فلسفه یونان ؛ آغاز تالس – دبلیو کی سی گاتری

ارسطو پس از مطرح کردن این نکته که فلسفه ریشه در حیرت دارد می افزاید : « نه تنها پس از تأمین نیازهای زندگی ، بلکه پس از تأمین نیازهای یک زندگی مرفه است که پژوهش برای ارضای عقلانی آغاز می‌شود» .


این بریده کتاب از «تاریخ فلسفه یونان ؛ جلد اول : آغاز تالس» اثر دبلیو کی سی گاتری ، ترجمه مهدی قوام صفری گلچین شده .

0
تاریخ فلسفه

تاریخ فلسفه یونان ؛ آغاز تالس – دبلیو کی سی گاتری

میمنرموس ایونیایی شاعر هم‌عصر تالس معتقد بود که «اگر خدایان وجود داشتند ، باید عاقلتر از آن بودند که خود را با امور انسانی به زحمت اندازند.»


این بریده کتاب از «تاریخ فلسفه یونان ؛ جلد اول : آغاز تالس» اثر دبلیو کی سی گاتری ، ترجمه مهدی قوام صفری گلچین شده .

0
تاریخ فلسفه

تاریخ فلسفه یونان ؛ آغاز تالس – دبلیو کی سی گاتری

زایش فلسفه در اروپا ، مبتنی بر کنار گذاشتن آگاهانه ی راه حل‌های اسطوره شناختی مسائل مربوط به منشاء و طبیعت جهان و فرایندهای موجود در آن بوده است . با آغاز اندیشه ی فلسفی به جای ایمان دینی ، ایمانی جایگزین شد که اساس پژوهش علمی با تمام پیروزی ها و محدودیت‌های آن بود ؛ یعنی ایمان به این‌که در جهان مریی ، نظمی عقلانی و معقول نهفته است ، و ایمان به اینکه علل طبیعیِ جهان را باید در محدوده های آن جستجو کرد ، و عقل آزاد انسانی تنها ابزار ما برای پژوهش است که البته برای این کار بسنده است .


این بریده کتاب از «تاریخ فلسفه یونان ؛ جلد اول : آغاز تالس» اثر دبلیو کی سی گاتری ، ترجمه مهدی قوام صفری گلچین شده .

0
تاریخ علم ، دانشمندان نامی

پایه های دانش – ایزاک آسیموف

اهمیت نظرات تالس در این است که به نظر او و شاگردانش خدایان در کار عالم دخالتی نمی کردند . دنیا تنها مطابق طبیعت خودش عمل می کرد . بلا تنها هنگامی فرا‌می‌رسید و ابر موقعی ظاهر می شد که علت های طبیعی خاصی وجود داشت . تنها در صورتی که علت های طبیعی در کار بودند بلا می رسید و ابر ظاهر می شد . بنابراین تالس و پیروانش به این نظریه اساسی رسیدند که جهان مطابق قوانین طبیعی خاصی عمل می کند که عوض شدنی و تغییر پذیر نیستند .


این بریده کتاب از «پایه های دانش» اثر ایزاک آسیموف ، ترجمه منوچهر محمدی شجاع گلچین شده .

0